Βρίσκεστε εδώ:Αρχική>>Υγεία>>Τι είναι η αυτοπεποίθηση; Μύθοι και πραγματικότητα
Τι είναι η αυτοπεποίθηση; Μύθοι και πραγματικότητα
04.03.2019 | 09:34

Τι είναι η αυτοπεποίθηση; Μύθοι και πραγματικότητα

Συντάκτης:  Fm100
Κατηγορία: Υγεία

Γράφει η Φανή Λούγκλου,
ΜΑ Κλινική Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος

Η αυτοπεποίθηση είναι ένας πολύ παρεξηγημένος όρος, καθώς θεωρούμε ότι τα άτομα με αυτοπεποίθηση είναι πετυχημένα, δε βιώνουν σχεδόν ποτέ αρνητικά συναισθήματα, ελέγχουν τις καταστάσεις της ζωή τους και δεν κάνουμε ποτέ λάθος, είναι δηλαδή απόλυτα ευτυχισμένα.

Ο ορισμός αυτός όμως είναι πολύ μακριά από την πραγματικότητα και πολύ συχνά δημιουργεί προβλήματα, καθώς, αν τον λάβουμε σοβαρά υπόψιν μας, κανείς μας δεν έχει αυτοπεποίθηση!

Τι είναι όμως τελικά η αυτοπεποίθηση; έχει σχέση με τη σιγουριά στον εαυτό μας; πότε μετατρέπεται σε υπεροψία; Η αυτοπεποίθηση είναι η γενική αίσθηση αξίας που έχει το άτομο για τον εαυτό του και πώς αντιλαμβάνεται τη θέση του και την αξία του απέναντι στους άλλους (Burns, 2000). Η πραγματική αυτοπεποίθηση δεν είναι το ίδιο με τη σιγουριά στον εαυτό μας, αν και την περιλαμβάνει. Η σιγουριά είναι η γνώση ότι μάλλον θα είμαστε επιτυχημένοι σε μια δραστηριότητα γιατί έχουμε επιτύχει στο παρελθόν σε παρόμοιες δραστηριότητες. Αντίθετα, η αυτοπεποίθηση είναι η ικανότητα να αγαπάμε και να σεβόμαστε τον εαυτό μας ακόμα και όταν δεν καταφέρνουμε κάτι, όταν οι προσδοκίες μας ξεπερνούν την πραγματικότητα. Είναι η άνευ όρων αποδοχή του εαυτού μας.

Κάποιος μπορεί να έχει υπερβολική αυτοπεποίθηση. Ένα άτομο με υγιή αυτοπεποίθηση σέβεται και εκτιμά τους άλλους. Το άτομο όμως με υπερβολική αυτοπεποίθηση είναι εγωκεντρικό, υπεροπτικό και δείχνει ασέβεια προς τους άλλους.
Η αυτοπεποίθηση επηρεάζει σχεδόν όλους τους τομείς της ζωής μας. Η υγιής αυτοπεποίθηση μας δίνει τη δύναμη και την ευελιξία να αναλάβουμε την ευθύνη της ζωής μας και να εξελιχθούμε μέσα από τα λάθη μας χωρίς το φόβο της απόρριψης.

Πιο κάτω, αναφέρονται τα χαρακτηριστικά εκείνα που το άτομο με καλή αυτοπεποίθηση προβάλλει προς τα έξω:
σης προβλημάτων
• ανεξάρτητη και συνεργατική στάση
• αποδοχή και καλή διαχείριση μεγάλης γκάμας συναισθημάτων (θετικών και αρνητικών)
• ικανότητα εμπιστοσύνης των άλλων
• καλή αίσθηση των προσωπικών ορίων και μειονεκτημάτων
• καλή αυτό-φροντίδα
• ικανότητα να λέει «όχι»

Η χαμηλή αυτοπεποίθηση είναι μια πολύ δυσάρεστη κατάσταση που εμποδίζει τα άτομα να ολοκληρωθούν και να γίνουν το καλύτερο που μπορούν. Νιώθουν ανάξιοι, ανίκανοι και άχρηστοι. Επειδή το άτομο με χαμηλή αυτοπεποίθηση υποβαθμίζει τόσο πολύ τον εαυτό του, δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος, όπου η κακή αυτοπεποίθηση τρέφει τα αρνητικά συναισθήματα για τον εαυτό και αυτά με τη σειρά τους συντηρούν την χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Πιο συγκεκριμένα, η κακή αυτοπεποίθηση περιλαμβάνει:

• αρνητική άποψη για τη ζωή
• μανία με την τελειότητα
• έλλειψη εμπιστοσύνης
• τάση να κατηγορούν τους άλλους
• φόβο για τις αλλαγές
• αίσθηση ότι δεν είναι αγαπητοί και κανείς δεν τους νοιάζεται
• εξάρτηση – αφήνουν τους άλλους να παίρνουν αποφάσεις
• φόβος γελιοποίησης
• γκρίνια, γιατί η ζωή του δεν είναι όπως τη θέλουν ή τη φαντάζονται
• σε κάποιες περιπτώσεις, κατάθλιψη ή κρίσεις πανικού

Τι μπορούμε να κάνουμε για• σιγουριά

• θέσπιση στόχων και αυτό-καθοδήγηση
• μη κατηγορητική συμπεριφορά απέναντι στους άλλους
• γνώση των προσωπικών ικανοτήτων και θετικών χαρακτηριστικών
• ικανότητα να κάνει λάθος και να μάθει από αυτά
• ικανότητα να αποδεχτεί λάθη από άλλους
• αισιοδοξία
• ικανότητα επίλυ να βελτιώσουμε την αυτοπεποίθηση μας;

Η χαμηλή αυτοπεποίθηση είναι αποτέλεσμα εμπειριών πολλών χρόνων και το να ξεφύγουμε από αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο, όχι όμως και αδύνατο. Μπορεί να χρειαστεί χρόνος και κόπος, ίσως και βοήθεια από ειδικό, αλλά μπορούμε να αλλάξουμε την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας και τη ζωή. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν απλές τεχνικές θετικής σκέψης που μπορούν να μας βοηθήσουν να βελτιώσουμε την αυτοπεποίθησή μας. Οι τεχνικές αυτές ονομάζονται επιβεβαιώσεις. Η χρήση των επιβεβαιώσεων, ώστε να σταματήσουμε τις αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό μας, είναι ένας απλός, θετικός τρόπος να βελτιώσουμε την αυτοπεποίθησή μας.

Οι επιβεβαιώσεις είναι ενθαρρυντικά μηνύματα που δίνουμε στον εαυτό μας κάθε μέρα, μέχρι να γίνουν μέρος των συναισθημάτων μας και των απόψεών μας. Οι επιβεβαιώσεις λειτουργούν καλύτερα όταν το άτομο είναι χαλαρό.

Αλλά επειδή οι άνθρωποι συχνά αναστατώνονται όταν μιλούν αρνητικά στον εαυτό τους, θα χρειαστούν να αντιπαραθέσουν ένα θετικό μήνυμα για κάθε αρνητικό. Για παράδειγμα, μπορούμε να αντικαταστήσουμε το μήνυμα «έκανα ένα χαζό λάθος, δεν είμαι καλός σ’ αυτό» με το μήνυμα «ναι, έκανα ένα λάθος, αλλά έμαθα από αυτό, και τώρα μπορώ να το κάνω καλύτερα.

Δύο σημεία αξίζει να προσέξουμε στο θετικό μήνυμα:

πρώτον έφυγε η λέξη «χαζό» καθώς η επιλογή των λέξεων είναι πολύ σημαντική. Ένα «χαζό» λάθος το κάνουν μόνο «οι χαζοί», άρα «είμαι χαζός». Μια τέτοια στάση δεν μας παρακινεί να αλλάξουμε κάτι.

Δεύτερον, εξακολουθεί να υπάρχει η παραδοχή του λάθους αλλά διατυπώνεται διαφορετικά. Καλή αυτοπεποίθηση δε σημαίνει ότι δεν κάνω ποτέ λάθη. Σημαίνει ότι παραδέχομαι πώς είναι ανθρωπίνως αδύνατο να είμαι αλάνθαστος.

Άλλες επιβεβαιώσεις περιλαμβάνουν μηνύματα όπως:

• σέβομαι τον εαυτό μου και τους άλλους
• μπορώ να είμαι συμπαθής και αγαπητός
• έχω σιγουριά και φαίνεται
• νοιάζομαι για τον εαυτό μου
• δημιουργώ υγιείς σχέσεις
• είμαι καλός φίλος για τον εαυτό μου και τους άλλους
• αποδέχομαι τον εαυτό μου όπως είναι
• έχω τη δύναμη να αλλάξω ό,τι δεν μου αρέσει και περνά από το χέρι μου
• η ζωή είναι καλή και μου αρέσει να είμαι μέρος της

Το πιο σημαντικό όμως που πρέπει να σκεφτόμαστε και να λέμε στον εαυτό μας είναι ότι αξίζουμε να είμαστε χαρούμενοι και να έχουμε καλή αυτοπεποίθηση. Μόνο τότε θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε το πώς βλέπουμε τον εαυτό μας, είτε μόνοι μας, είτε με βοήθεια.

 

Μοιραστείτε το

 

gunaika banner new

youtube channel

Πώς χαρακτηρίζετε τους χειρισμούς της ελληνικής κυβέρνησης στο θέμα των Ελλήνων στρατιωτικών που κρατούνται στην Τουρκία;

Θετικούς(8.5%)
Αρνητικούς(80.9%)
Δεν ξέρω / Δεν απαντώ(10.6%)
Συνολικές ψήφοι: 47
Η ψηφοφορία για αυτό το δημοψήφισμα έχει λήξει ενεργό: Απριλίου 27, 2018